Hjemmetræning: Gode råd

Gode råd fra fysioterapeut Ness Sørensen:

  • Undgå at arbejde fra Sofaen – det er vigtigt med en god siddestilling, og denne opnår du oftest bedst ved at side ved spisebordet eller et skrivebord.
  • Find et sted hvor du kan side uforstyrret – et roligt arbejdsmiljø, giver bedre fokusering, som gør dig hurtige og din samlede arbejdstid, vil derfor reduceres (undgå forstyrrende faktorer, som ikke er på arbejde så meget som muligt).
  • Husk at holde pauser – gerne hver eller hver anden time.
  • Hvis muligt skifter stilling efter hver pause fra siddende til stående.
  • Har du tlf møder så gå rundt, frem for at side stille, når det er muligt.
  • Kom gerne ud at gå, cykle eller løb en tur mindst en gang om dagen – Husk at holde afstand fra andre og undgå fysisk kontakt. Gåturen skaber et mentalt og fysisk break for din krop og hjerne, og sørger for at holde kalorieregnskabet nogenlunde i balance i corona perioden.
  • Følg sundhedsstyrelsen anbefalinger og pas på sig selv og hinanden.
  • Råd og øvelser er gode for dig, men også for alle andre med et nedsat aktivitetsniveau pga. corona virus anbefalingerne - dvs. alle har godt af disse øvelser, som kun kræver en elastik."

Dette program er lavet for at reducere risiko for smerter ved uhensigtsmæssige arbejdesstillinger ved computer. Programmet skal træneshver anden dag, og hver anden dag skal du holde pause. Alternativt kan du lave 1 runde af 10 gentagelser af en vilkårlig øvelse ca. en gang hver 2-3 time - for også at bruge øvelserne til at få musklerne forsynes med blod og næring i løbet af arbejdsdagen. OBS! træningen må gerne gøre skulder og nakke tung og træt, men må ikke give forværring af dine symptomer. Hvis dette skulle ske alligevel, da kontakt en fysioterapeut med henblik på supervision ogvejledning, gerne hurtigst muligt.
Øvelserne i programmet er hentet fra den videnskab der ligger på området, du kan tilgå mere materiale her. https://at.dk/temaer/ergonomi/stillesiddende-arbejde/oevelser/oevelser-mod-smerterinakke-skulder-og-arm-med-elastik/

Ness Woch Sørensen

Fysioterapeut