Rygbehandling

Mange har smerter!

De fleste mennesker oplever, at have rygsmerter i løbet af deres liv. Oftest går de væk igen efter 1-3 uger, men for nogle varer de længere. Der er mange, der har periodiske rygsmerter, og for nogle er der en tendens til at de bliver tiltagende værre, hvis ikke der bliver taget hånd om problemet. Det er muligt, at have selv meget kraftige rygsmerter, uden at have et alvorligt rygproblem, der kommer til at være der længe. Rygsmerter kan opleves på mange forskellige måder. De kan være afgrænset til lænden, stråle ned i ballerne muligvis til det ene eller begge ben. De kan være der konstant eller komme og gå, alt efter om man går, ligger, sidder, skifter stilling, løfter eller belaster ryggen på anden måde. Der er en række faktorer, der har en indflydelse på risikoen for at få ondt i ryggen. En stillesiddende og bevægelsesfattig livsstil, nedsat styrke og smidighed i ryggen, rygning samt pludselig eller længerevarende belastning af ryggen, ud over hvad den er vant til at skulle kunne klare, er eksempler på dette. I langt de fleste tilfælde er det ikke muligt, at fastslå præcis hvorfra smerten kommer. Heldigvis ved vi rigtig meget om, hvad der skal til for at få dem til blive mindre. For dem hvor der er konstateret en diskusprolaps eller andre ikke alvorlige ryg sygdomme, vil førstevalget ofte være at træne. De fleste med diskusprolaps vil være symptomfri efter 2-4 måneder.

Håndtering

Vi ved i dag, at det er vigtigt at holde sig så aktiv som muligt. At det er en dårlig ide at skåne ryggen for meget eller ligge ned ud over hvad er er absolut nødvendigt. Det er vigtigt, at komme så hurtigt tilbage på arbejdet som muligt, eventuelt på deltid, hvis muligt – også inden alle smerterne er væk. Generelt er aktiviteter, der medfører at rygsmerterne bliver mere intense ved belastning, men efterfølgende ikke er værre, sikre/ok at gøre. Ofte vil der være nogle bevægelser eller aktiviteter, der provokerer smerterne og andre der lindrer. Din fysioterapeut vil hjælpe dig med, hvordan du skal forholde dig dette og hvilke øvelser du kan have fordel af at gøre.

Behandling

Ved første konsultation vil fysioterapeuten spørge ind til forløbet og derefter lave en undersøgelse . Det er ofte relevant at kigge på bevægelighed, muskelstyrke og udholdenhed samt koordination. Målet er, at kunne bestemme typen af ryg problem og dermed hvilken behandling, der er den bedste. Det er vigtigt, at kunne tage aktivt del i behandlings forløbet. Derfor vil de fleste opleve at få øvelser med hjem, der med fordel kan laves flere gange om dagen. For at hjælpe ryggen på vej, kan det kan være relevant kortvarigt at mobilisere, udspænde, tape eller manipulere. Undervejs i forløbet, eller når smerterne er væk, er det vigtigt at kigge på, hvad der kan gøres for at mindske risikoen for, at de kommer tilbage. Det er muligt at træne ryggen på et af vores ryg hold, at træne selvstændigt i træningscenteret eller at få lagt et program til lave hjemme.